De baancommissie

Onze baancommissie heeft een bezetting van vier harde werkers, die ervoor zorgen dat wij jaarlijks een lekker balleke kunnen slaan. Onze baanmannen Jos Mangnus, Eddy Herrewegh, Tom Heijens en Ronald van de Vijver stropen van het voorjaar tot de herfst de mouwen op voor het baanonderhoud en klussen hier en daar nog wat bij op ons tennispark. Regelmatig baanonderhoud is nodig voor optimaal gebruik, lange levensduur en een goede uitstraling van onze tennisbanen en daar zijn heel wat handjes voor nodig! Woordvoerder Jos Mangnus is geboren in Absdale, maar woont inmiddels 18 jaar in ons bruisende dorpje Sint Jansteen. Inmiddels is hij zo’n tien jaar lid van TC Smash, en vervult hij sinds 6 jaar een bestuursfunctie. Jos was oorspronkelijk een volleyballer, maar besloot met meerdere familieleden om samen lid te worden van TC Smash. Of de gezelligheidsfactor of het tennisspelletje op zich de doorslag gaf, dat is maar de vraag.
De functie binnen de baancommissie nam hij destijds over van Ron Verstraeten, die het te druk kreeg met andere bezigheden en bovendien in Ossenisse woonde. Jos begeleidde de aanbouw van het houten gedeelte aan onze kantine, was onder andere betrokken bij de aanleg van de nieuwe banen, de opbouw van de tennismuur, de keuken en de toiletten. De baancommissie ging dan ook geleidelijk aan op in de kluscommissie, aangezien deze twee groepen uit exact dezelfde vrijwilligers bestonden. Wat betekenen al deze mannen nu eigenlijk voor onze club? Heel veel, zou ik zo zeggen. Want doordat het baanonderhoud in eigen beheer blijft en de handige Harry’s het één en ander kunnen timmeren en bouwen, worden er heel wat centjes uitgespaard. Eind februari, begin maart gaan de baanmannen inventariseren welke spullen er het komende seizoen nodig zijn. Er wordt onder andere gravel besteld en eventueel lijnen als deze aan vervanging toe zijn. In de loop van maart worden de banen “klaargestoomd”. De lijnen worden van de banen gehaald en er wordt gravel toegevoegd. Vervolgens is het tijd om de banen te frezen. De bovenlaag van de gravel wordt hierbij omgewoeld om de baan te verluchten en een goede structuur te verkrijgen. Daarna gaan onze mannen walsen tot de juiste hardheid is bereikt. Binnen de baancommissie is geen echte taakverdeling vastgesteld, behalve dan dat Jos de zaken over het algemeen coördineert.
Eind maart worden de lijnen opnieuw gelegd en de netten opgehangen. De tanks in het baanhok die het water naar de velden pompen om te kunnen sproeien worden schoongemaakt.
De eerste vier weken van het tennisseizoen is intensief baanonderhoud noodzakelijk. Bij te zachte banen krijg je putvorming, en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Flink slepen dan maar!! Na deze maand van buffelen is het een kwestie van bijhouden. Op de vrijdagavonden is de baancommissie dan present voor het standaard baanonderhoud zoals het egaliseren en walsen van de banen. Tijdens het jaarlijkse ambiance-evenement: het De Kroon Smashtoernooi, is het weer gedaan met de rust van onze baanmannen. We willen natuurlijk goed voor dun dag komen met onze baantjes bij onze eigen leden en buurtclubs! Geen klachten dus over banen die slecht liggen!! Gewoon je verlies aanvaarden!!
In de herfst wordt het tijd voor de najaarsschoonmaak. Het vuil wordt van de banen gehaald en de sproeiers worden voor de winter leeggeblazen, zodat het aanwezige water niet voor roestvorming kan zorgen. De baancommissie geeft rond november/december aan dat het de hoogste tijd is om te stoppen met buitentennis. Vorst vormt namelijk een groot risico voor beschadiging van de banen. De toplaag bevriest en zou breken als je nog zou doorspelen.
Het onderhoud van de verlichting wordt overgelaten aan een gespecialiseerde firma. Wegens de aanzienlijke hoogtes besteden we deze job graag uit! Heeft Jos nog tips voor onze leden? Jazeker…heel belangrijk, maar misschien toch wel een onderschat probleem is het schoeisel waarmee je de baan betreedt. Let alsjeblieft op het profiel van je tennisschoenen! Verkeerde profielen, zoals die van een joggingschoen, kunnen voor veel onregelmatigheden op de baan zorgen. Nog een tweede tip dan! We vroegen Jos hoe we nu eigenlijk het beste kunnen vegen.
Veel mensen vegen nog baantjes van links naar rechts. Niet doen dus, horen we van onze baanman. Een vierkant vegen van buiten naar binnen toe is de beste manier. De gravel verplaatst zich namelijk door wind en besproeiing van binnen naar buiten. Door het vegen op de laatstgenoemde manier breng je de gravel weer terug naar “het hart” van het veld.
Beste leden, hadden jullie gedacht dat er zoveel werk wordt verzet alvorens wij een balletje kunnen gaan slaan???? Respect voor deze groep vrijwilligers die vele uurtjes op de baan spenderen…………ALS BAANMAN!