De sponsorcommissie

Onze sponsorcommissie bestaat uit twee leden, te weten Jordy Heijman en Martin Hollestelle. Hoe deze twee kerels bij TC Smash verzeild zijn geraakt? Jordy woont al bijna zijn hele leven op Steen, en kreeg via de basisschool een briefje aangereikt van onze tennisclub. Hij startte al vroeg met tennissen, namelijk rond zijn zesde jaar. Hij is daar, met een tussenpauze van enkele jaren, nooit meer mee opgehouden. Na een korte overstap naar Hulster Ambacht kwam hij weer op zijn thuisbasis Steen terecht. Jordy’s vrouw Evelien was secretaris van TC Smash en dus vond er in huize Heijman wel eens een bestuursvergadering plaats. ,,Foute boel als je dan rond blijft hangen”, vertelt Jordy. Onmiddellijk werd ik voorgedragen als potentieel sponsorcommissielid. Dat doe ik inmiddels vijf jaar samen met Martin. Martin verzeilde in het tenniswereldje via zijn vrouw Janine. ,,Tennis was altijd háár sport”, vertelt Martin ,,maar toen ik als Goesenaar samen met Janine in 1992 naar Hulst verhuisde, besloot ik ook maar een stap op het tenniscourt te wagen. We struinden hier en daar wat lokale clubs af, maar bij TC Smash was het gelijk raak! De eerste indruk is bepalend zegt men weleens. Daarmee sloeg men de spijker op zijn kop! Bij TC Smash voelen we ons prima thuis. Het is Smash geworden en Smash gebleven! In 1998 werd ik door Paul Plasschaert gevraagd als penningmeester. Janine werd later gevraagd voor de sponsorcommissie, maar bedankte daarvoor wegens andere werkzaamheden. In dat gat ben ik zelf dan maar gesprongen. Sinds 2004 ben ik ook voorzitter van onze club geworden. Naast de inkomsten van lidmaatschapsgeld doet TC Smash ook een beroep op sponsors en adverteerders. Aan Martin en Jordy de taak om sponsors te vinden en deze te behouden.,,We hebben momenteel best veel vaste sponsors”, aldus het tweetal. ,,Wij houden de sponsoring relatief kleinschalig. Wanneer je dit op een veel grotere schaal gaat uitbreiden, moet je ook met de club zelf meegroeien naar een dergelijk niveau. Dat is niet waar wij als TC Smash naar streven. We zijn, mede door veel zelfwerkzaamheid, een gezonde vereniging. Alle extra inkomsten zijn uiteraard ieder jaar weer welkom. Het is niet zo dat de sponsorgelden in een aparte pot worden bijgehouden voor speciale activiteiten of investeringen. Al onze kosten worden uit één pot betaald, zodat er niet moet worden overgeheveld bij tekorten of overschotten. Uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer, is de commissie van mening. Hoe wij te werk gaan tijdens onze zoektocht naar sponsors? Dat gebeurt eigenlijk meestal spontaan tijdens een praatje aan de bar of een contact via je werk. Ieder heeft zo zijn eigen netwerk opgebouwd, waarbij je zelf kan bepalen wie iets zou kunnen betekenen voor onze tennisclub. Het sponsoren van een club zoals de onze draait vaak om de “gunfactor” (niet te verwarren met de X-factor)”, vertellen de 2 commissieleden. ,,Ons kent ons in deze contreien en via netwerken kom je een heel eind. De grote bedrijven in onze regio hebben bovendien vaak een apart potje voor sponsoring van lokale clubs. Ook de middenstand in Sint Jansteen is betrokken en draagt altijd zijn steentje bij. Zo is café restaurant De Kroon al jaren hoofdsponsor van ons toernooi.” Jordy en Martin komen een paar keer per jaar samen en houden elkaar op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen per mail. We hebben nu acht sponsors die een windscherm rondom de baan hebben hangen en zeven sponsors die met reclameborden op ons park pronken. Dan zijn er nog de gesponsorde scorebordjes en de talrijke adverteerders op de website. Tijdens het jaarlijks drukbezochte De Kroon-Smash toernooi worden de sponsors herhaaldelijk getoond op een groot scherm. Naast sponsoring door middel van reclameborden en windschermen zijn er ook bedrijven die boodschappen schenken of hun diensten aanbieden op uiteenlopende vlakken.